Saturday, May 27, 2006

Hvorfor jeg ikke betaler forsikring


Forsikring er en bra ting når katastrofe inntreffer. Men forsikring er også et himla dårlig veddemål. Alt i forsikringsbransjen, fra lønna til de ansatte og bygningene (se bilde) til eiernes fortjeneste betales av at forsikring er et dårlig veddemål. For deg. Derfor bør du bare forsikre deg mot reelle katastrofer. Spørsmålet er hva du kaller katastrofe.

Et eksempel: Når du bestiller en reise, tilbys du gjerne en avbestillingsforsikring. Den gjør at du får igjen pengene for billetten hvis du må avbestille. For en reise til 4.000 kroner kan avbestillingsforsikringen være på 200 kroner.

Slik regner du ut oddsene de har satt på din ulykke: Del premien (200) på beløpet du får igjen (4000) og gang med 100. Da har du prosentsjansen for ulykke. Den må du føle at du er over for at det skal være lurt. For å få oddsen, del det store tallet på det lille.

Regner du ut ser du at du må ha over 5% sjanse for å avbestille for at dette skal være et godt veddemål. Eller de har satt deg til tjue i odds. Er du for syk til å ta reisen minst en av tjue dager, så er forsikring smart.

Jeg kjenner få som er så ofte sjuk, men jeg kjenner mange som sier ja til denne typen forsikring.

Det samme gjelder for gjenstander, biler og hus. Alt er uhyre dårlige veddemål. Du bør bare forsikre det du ikke har råd til å tape, det som vil koste så mye penger å erstatte at livet ditt får dårligere kvalitet etterpå.

Jeg eier ingen slike ting.

5 comments:

Anonymous said...

Jepp. Det er alltid billigst å være selvforsikret, noe man bare kan være hvis man har nok penger.

Anonymous said...

Dette var et særdeles godt innlegg, og du har selvsagt helt rett.

Men når du får barn blir fokuset på å sikre deg et annet. Både når det gjelder personer og hus/hjem. Jeg er godt overforsikret, kan du si :)

Esquil said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Vidar: eller har lite ting. Det er rett som du sier, for oss er det lurt med husforsikring, for john fredriksen er det dumt.

iskwew: takk!
Hvorfor gjør barn noen forskjell? Blir økonomien trangere slik at flere hendelser kan få konsekvenser?

Anonymous said...

Nei, ikke egentlig det, men du blir jo ekstremt opptatt av å sikre deg om noe skulle skje. Om jeg kommer ut for en ulykke, og blir ufør, så har det ikke lenger bare konsekvenser for meg, men for den lille jeg har ansvar for. Altså; det går ut på å sikre at vi kan leve et ok liv i et worst case scenario. Og om det skulle skje noe med ham, at jeg har mulighet til å ta fri fra jobb, flytte om han blir ufør etc.